Made in Czechoslovakia
prednáška a spoločná večera
pondelok 26. 10. 2015, 18.00, Nová synagóga

Made in Czechoslovakia

Pozývame vás na finisáž výstavy Strach.Pôvod štátu vo formáte verejného “sympózia”. Pozývame vás na večeru, pohár vína aj výmenu myšlienok. O jedlo sa postará šéfkuchár Michal Blaha a o ostatné my. Spomienkové stretnutie organizujeme pri príležitosti výročia vzniku Československa a prinesie tri krátke prednášky a diskusie o politike, filozofii a kultúre (dizajne).

S prednáškami (k večeri) vystúpia:
Roman Jančiga:
Bol čechoslovakizmus podvod? O myšlienke čechoslovakizmu a jej slovenských stúpencoch.
Tomáš Jahelka:
Masaryk bol úspešný politik, ale čím bol zaujímavý ako filozof?
Maroš Schmidt:
O českých veteránoch priemyselného dizajnu na Slovensku: prípad Emil Bojda a motocykel Súľov.

Moderuje: Fedor Blaščák

made-in-cssr

Vstupné: 5,00 / 3,00 € (dospelí / študenti)
Cena vstupného je vlastne za večeru. Aby sme vedeli, pre koľkých ľudí objednať jedlo, rezervujte si svoje miesto za spoločným stolom vopred e-mailom: rezervacie@stanica.sk.

Anotácie k prednáškam počas spoločnej večere v Synagóge:

Roman Jančiga:
Bol čechoslovakizmus podvod? O myšlienke čechoslovakizmu a jej slovenských stúpencoch.

1. Čechoslovakizmus a jeho historické korene:
- Dejiny Veľkej Moravy ako historický základ ideológie čechoslovakizmu (prvý útvar, v ktorom boli spojené územia Čiech, Moravy a Slovenska, jednotná reč pred i za riekou Moravou)
– Ilustrácia tvárnosti histórie a jej využívanie pre potreby politiky. Dnes opak, Veľká Morava je konštitutívnym prvkom samostatnej slovenskej štátnosti – kráľ starých Slovákov)
2. Čechoslovakizmus ako modernizačný smer (hlasisti):
- Šrobárovo presvedčenie, že neexistuje nič také ako samostatná a hodnotná slovenská kultúra. Existuje však kultúra európska, svetová, a k nej máme prístup cez Čechov. Spojenie s Čechmi je tak sposobom pre zapojenie Slovákov do celoeurópskych pohybov, je prostriedkom pre zachytenie trendov, ktoré hýbu aj inými spoločnosťami
3. Čechoslovakizmus ako štátna doktrína, autonomizmus ako reakcia.
- Dérerova koncepcia čechoslovakizmu ako demokratizmu, autonomizmus ako relikt hungarizmu
4. Význam Žiliny v dejinách slovenského čechoslovakizmu
- Šrobárova vláda vchádza do Žiliny (Slovensko sa de-facto stáva súčasť republiky, začiatok dominancie čechoslovakizmu)
- Žilinská dohoda – konečný krach čechoslovakizmu ako nosnej štátnej idey ČSR
Roman Jančiga je zakladateľ občianskeho združenia Communio Minerva, hlási sa k odkazu liberálne orientovaného vydavateľstva Minerva, ktoré v rokoch 1869-1872 vydávalo spisbu autorov blízkych tzv. Novej školy slovenskej. Najnovším počinom združenia je vydanie publikácie Ivan Dérer: K diskusii o čechoslovakizme.

Tomáš Jahelka:
Čím bol Masaryk zaujímavý ako filozof?

Masarykova filozofia netvorí systém. Reflektuje aktuálne problémy: filozofiu dejín, moderného človeka a náboženstvo, sociálnu otázku. Je ťažké ho zaradiť do niektoré filozofického smeru. Bol obviňovaný z eklekticizmu, označovaný za pozitivistu, mal blízko aj k platonizmu. Základnou otázkou Masarykovej filozofie je vzťah medzi subjektívnym a objektívnym. Je filozofia osobným vyznaním alebo objektívnym poznaním objektívneho sveta?
Tomáš Jahelka (1980) je politológ, učí v Trnave, doktorát získal z filozofie na Masarykovej univerzite v Brne. Dlhodobo sa venuje osobnosti T.G. Masaryka.

Maroš Schmidt:
Príbeh výroby motocyklov a automobilov vo fabrike Súľov, ostravského podnikateĺa Emila Bojdu

Ostravský podnikateľ Emil Bojda začal za prvej republiky založil špeditérsku firmu a zo zarobených peňazí postavil továreň EMBO, ktorá od roku 1933 vyrábala elektrospotrebiče a začala sa zaoberať aj vývojom motorových vozidiel. Vyrábal elektrické variče, dvojplatničky, žehličky a šporáky. Vo voľnom čase bol vášnivý motocyklový pretekár. Po 2. svetovej vojne navrhol ľudový dvojmotorový automobil a skonštruoval mini motocykel pod značkou Súľov. Pred komunistami odišiel po prvých voľbách na Slovensko a v Bytči–Hrabovom postavil fabriku Súľov, budova stojí dodnes. Prvé autá a motorky vyšli z fabriky v roku 1947, avšak krátko nato bola uvalená na fabriku národná správa. Podnik znárodnili a na majiteľa bol z ČR vydaný zatykač na základe Benešových dekrétov. Označili ho za kolaboranta.
Maroš Schmidt (1978) je absolvent priemyselného dizajnu na VŠVU, kurátor, priemyselný dizajnér na voľnej nohe a „bojovník“ za Slovenské múzeum dizajnu.

Podujatie je súčasťou sprievodného programu k výstave Strach. Pôvod štátu.

Za podporu tohto výstavného projektu ďakujeme:
screen-shot-2015-09-14-at-160444

Stanicu podporuje

Tagged as: , , , , , , , , ,

3 Komentáre

  1. STORNO
    Na výstave “Pochybné diorámy” som rezervoval na meno Ivan Snopko miesto na prednášku. Neočakávané udalosti ma nútia k odvolaniu mojej účasti. Ďakujem

  2. Ďakujeme za info a prajeme pekný deň.

  3. téma čechoslovakizmu sa mi zdá trošku od veci a naozaj ťažko hľadám nejaký aspekt z ktorého by bola aktuálna… A Masaryk rovnako… snáď to aspoň zlepší naše dobré vzťahy s Čechmi

Real Time Web Analytics Real Time Web Analytics