Boris Lenko – akordeón
sólový recitál / Vážna hudba nevážne
streda 28. 11. 2012, 19.00

Boris LenkoŠpičkový slovenský akordeonista Boris Lenko predstaví na svojom recitáli repertoár pôvodných akordeónových diel i transkripcií zo svojich posledných dvoch CD, ktoré sa stretli s priaznivým ohlasom domácej i zahraničnej kritiky. Akordeón ako ho pravdepodobne nepoznáte …

Program:

Johann Sebastian Bach (1685—1750)
Prelúdium a fúga g mol, Temperovaný klavír II
Preludium a fuga E dur, Temperovaný klavír I

Domenico Scarlatti (1685—1757)
Sonáta C dur K. 132 L. 457 Cantabile
Sonáta E dur K. 380 L. 23 Andante comodo
Sonáta E dur K. 135 L. 224 Allegro

Győrgy Ligeti (1923—2006)
Musica ricercata, výber (1951—1953)

Ladislav Kupkovič (1936) 
Rosenblätter (2011)

Boris Lenko (1965)
Juta (2010)

John Zorn (1953)
Road Runner (1986)


Kedysi pred asi 20. rokmi mi na otázku, čo má a čo nemá rád na zvuku organa, Aleš Bárta povedal: „Nemám rád veľký zvuk vo veľkej akustike, ktorý prekryje kresbu a štruktúru skladby a namiesto zrozumiteľnosti organista ohúri obrovským „božím“ zvukom bez kontúr. A robí to naprostá väčšina organistov.

Keďže dlhé roky hľadám podstatu zvuku akordeónu a premýšľam nad tým, ako vlastne znie a ako má znieť v mojom podaní a ako znie iným, spomenul som si na Aleša pochopiac, že väčšina akordeonistov sa tiež snaží ohúriť veľkým zvukom, väčšina nahrávok je vytvorená v kostoloch s veľkým halom a že mi to vadí, lebo nepočujem kresbu a nemôžem vnímať detaily. Okrem toho, organ bol vytvorený pre spojenie s Bohom, ale akordeón? A detaily… Tie nás prezentujú, odlišujú, prezrádzajú, obnažujú, tvoria.

Iste, mám s tým problémy. Používam v zásade základné registre, s ktorými sa ťažko pracuje a zvuková amplitúda je pomerne ohraničená. Platí to najmä pri starej hudbe, kde mi snaha podobať sa organu vyslovene prekáža. V suchej akustike som bezmocný, akordeón nemá rezonanciu. Počuť každý detail, každú nepresnosť a zaváhanie.
Na jednom z posledných koncertov Gustava Leonharda som s úžasom sledoval, aká veľkolepá hudba sa valí z jeho krehučlého čembala. Bez možnosti dynamického svárňovania, bez forte, obnažené, čisté čembalo v rukách majstra. Taká je moja predstava a túžba. Čistý, obnažený, jemný zvuk akordeónu, odkrytie jeho duše, jeho vnútornej krásy.

Boris Lenko


Boris Lenko (1965) patrí k najvýraznejším osobnostiam slovenského hudobného života. Absolvent žilinského Konzervatória (A. Pittner) a Vysokej školy múzických umení (M. Szökeová) začal medzinárodnú kariéru úspechmi na súťažiach, najmä víťazstvom v Andrezieux-Boutheon r. 1987. V 90. rokoch sa už zaradil medzi etablovaných slovenských interpretov, s pravidelnou koncertnou a nahrávacou činnosťou.

Boris Lenko predstavuje vzácny typ všestranného hudobníka so záberom od klasického repertoáru, súčasnej vážnej hudby, cez rôzne crossoverové projekty až po jazz. Do akordeónového repertoáru vniesol v slovenskom kontexte viaceré novátorské prvky, najmä uvádzaním diel významných osobností povojnovej americkej a európskej scény či premiérovaním a iniciovaním nových slovenských diel. Pravidelne vystupuje na festivaloch Večery novej hudby, Melos-Étos a Konvergencie. R. 2001 mal ako prvý akordeonista v histórii Bratislavských hudobných slávností celovečerný recitál. O rok neskôr sa predstavil na prominentnom festivale súčasnej hudby Varšavská jeseň. Vydal 3 profilové CD. Pedagogicky pôsobí ako docent na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Napriek výraznej orientácii na súčasnú hudbu vydal r. 2010 mimoriadne oceňované CD Scarlatti Haydn Sonatas (Pavlik Records) s transkripciami klasického klávesového repertoáru. Jeho najnovším CD je Homo harmonicus (Pavlik Records 2011), na ktorom sa opäť vracia k dielam súčasných autorov.

Recitál je súčasťou cyklu Vážna hudba nevážne.

lenko.mjuzik.eu

Vstupné: 4,00 / 3,00 € (dospelí / študenti)

Tagged as: , , , , , ,

Nie je možné pridávať komentáre.

Real Time Web Analytics Real Time Web Analytics