KioSK festival
nezávislého divadla a tanca
23. - 25. 7. 2010

Festival odvážneho diváka

DOMÁCI (voľní hráči na slovenskej scéne)
vs.
HOSTIA (Slováci v zahraničných ligách)

KioSK 2010 je prehliadkou aktuálnych produkcií slovenskej nezávislej divadelnej a tanečnej scény. Tretí ročník opäť prináša program pre náročného diváka spojený s letnou atmosférou, neformálnymi stretnutiami, tvorivými workshopmi, afterparty, kempovaním pod Rondlom, …

Dramaturgia KioSKu sa zameriava na diváka a divadlo, ktoré hľadá. Novinkou „na pulte“ KioSKu sú projekty slovenských umelcov pôsobiacich v zahraničí. K tomuto netradičnému „importu“ nás podnietil špecifický fenomén slovenskej „performatívnej“ scény – pomer (dočasne alebo natrvalo) emigrovaných umelcov, najmä tanečníkov, v porovnaní s domácim prostredím. Na KioSKu nám to vychádza 5:3. Nejde však o žiadnu súťaž, ale obohatenie, výmenu, vzájomné inšpirovanie. Slovenskému divákovi chceme umožniť spoznať ich tvorbu a zároveň upozorniť na túto zvláštnosť slovenského umenia. Odišli za lepšími podmienkami, príležitosťami, vzdelaním, inšpiráciou a v súlade s príslovím - doma nikto nie je prorokom -  sa mnohí z nich presadili.

Práve témou emigrantstva sa zaoberá americký Slovák z New Yorku Pavel Zuštiak v tanečnom projekte The Painted Bird/Bastard, ktorý na KioSKu uvedieme v premiére.  Z tohto „tábora“ predstavíme ešte Evu Klimáčkovú a jej cie E7KA s inscenáciou Ivanuška, tanečno-divadelné predstavenie Kataríny Rampáčkovej a Ley de Toffol (Lonely Bones) a provokatívne performance Milana Lovišku, tanečníka a študenta psychológie z Prahy (My Art: Who´s Frank?). Záverečným predstavením festivalu bude duet Petra Šavela a Stanislava Dobáka študujúcich na prestížnej bruselskej škole P.A.R.T.S. (One for you, two for me).
Predstavujeme aj tých, ktorí to tu ešte nevzdali a napriek neľahkým podmienkam im to stále „tvorí“ a prinášajú do nášho kontextu originálne divadelné koncepcie. Kultový SkRAT na ceste hľadania novej poetiky (Zvyšky), tandem Mio-Mio (Marek Piaček a Stanislav Beňačka) s „instatnými operami“ Zbojníci a Malevich-Malevich a Divadlo s Pasáže s čerstvou pohybovo-vizuálnou inscenáciou 3x (A), ktorú vytvorili v spolupráci s tanečníkom Jarom Viňarským. Popri tom netradičné talkshow s umelcami, projekcie filmov, inštalácie a už dlhšie avízované stretnutie slovenskej tanečnej scény.

Zn.: Hľadáme odvážneho diváka. Ponúkame dobrodružstvo spoločného hľadania „iného“ divadla. Ponúkame náš názor. A sme zvedaví na ten váš.

Program festivalu:

ŠTVRTOK, 22. 7. 2010

20.00, S2
Palissimo (USA,_SK): The Painted Bird/Bastard (predpremiéra)

21.30, záhrada, párty
dj 7 Minutes (nu jazz)

PIATOK, 23. 7.

(c) deutsch

(c) deutsch

18.00, S1
cie E7KA - Eva Klimáčková (SK_FR): Ivanuška
“…..Telo ako dom obývaný tancom so svojim vlastným pohybovým slovníkom. Navštíviť tieto opustené, zničené domy , aby sme pocítili vôňu ruín a prázdna, dotkli sa neznámej minulosti, ktorá zostáva v nás. Priblížiť sa k fantómom zabudnutia a nežnej šialenosti…..“

Projekt Ivanuška je formou tanečnej, hudobnej a výtvarnej performance, inšpirované Art Brut a Art Naïf. Objekty, rovnako ako i tanec a hudba, sú vytvárané z materiálov, zvyškov nepoužitých vecí, bez významu a hodnoty. Postupom sureálnej koláže vzniká svet v neočakávanej verzii, svet sám o sebe, s poéziou naopak, svet reálny-nereálny, jemne až komicky otočený naruby, ktorý nám so svojou vlastnou logikou, pravidlami, posadnutosťou a rituálmi uniká pomedzi prsty. S možnosťou stratiť sa hľadáme veľmi precízny a determinovaný chaos, chaos dynamický v neustálej konštrukcii a dekonštrukcii.

Eva Klimáčková, tanečnica, pedagóg, choreograf, po ukončení štúdia na VŠMU pôsobila jednu sezónu v Štúdiu tanca v Banskej Bystrici. Od roku 2001 pôsobí v Paríži, kde pracuje na projektoch s rôznymi choreografmi, hercami, hudobníkmi, výtvarníkmi a cirkusovými umelcami. Momentálne pracuje so skupinou Kubilai Khan Investigations (Fr) a s Karine Ponties (Brusel). V roku 2007 založila v Paríži skupinu “E7KA” a vytvorila predstavenia „Alžbeta Hluchá”,  „Alžbeta“,  „Ivanuska“.
http://www.e7ka.com/

After show Arnošta Krysaříka – talkshow choreografa a tanečníka Tomáša Krivošíka s Evou Klimáčkovou. Umelec očami umelca. Úplne inak.

20.00, S2
Palissimo (USA_SK): The Painted Bird / Bastard (
premiéra)

The Painted BirdBastard je prvou časťou trilógie The Painted Bird, ktorá hovorí o témach vykorenenia, premeny a „inakosti“. Sólový tanečný projekt Bastard je voľne inšpirovaný kontroverznou novelou Jerzyho Kosińského Pomaľované vtáča z roku 1956. V jednej z kapitol hrdina novely stretne muža, ktorý od hnevu pomaľuje vtáča farbou a vypustí späť do kŕdľa, v ktorom je považované za votrelca a doďobané na smrť.  Čo to znamená byť v exile? Ako exil zmení človeka? Ako ho pretvorí? Čo je to exil? Kedy končí? Končí vôbec niekedy? Aký je rozdiel medzi utečencom, expatriotom, vyhostenctom, emigrantom? – ľuďmi, ktorí sa presunuli aj so svojimi koreňmi, ale aj tými, ktorým už žiadne korene nezostali? Nežije napokon každý z nás za hranicami?

The Painted Bird je americko-slovensko-poľskou ko-produkciou. Choreograf a režisér Pavel Zuštiak, žijúci v New Yorku, oslovil pre svoj nový projekt slovenského tanečníka Jara Viňarského a hudobného skladateľa Christiana Fredericksona z USA. Rovnako ako v predchádzajúcich dielach, aj  v tejto inscenácii sa objaví jeho špecifická poetika: tajomné, mnohovrstevnaté surrealistické  obrazy nabité emocionálnou silou.

Pavel Zuštiak, rodák z Košíc, je choreograf, režisér, tanečník a zvukový dizajnér žijúci v New Yorku.  Vyštudoval Vysokú školu ekonomickú v Košiciach, tanečnú tvorbu a produkciu v Kanade a v Amsterdame (School for New Dance Development). V New Yorku založil v roku 2003 tanečné divadlo PALISSIMO, kde pôsobí ako umelecký šéf, režisér a choreograf.  Za tvorbu získal ocenenia Prince Grace Foundation Residency Award a Princess Grace Choreography Award (2007). Je nominovaný na cenu Alpert Award 2010.
www.palissimo.com

21.30, záhrada
The Happy New Ends (Cz, Pl), dj Róbert Zeleňák
www.myspace.com/thehappynewends
www.myspace.com/robertzelenak


SOBOTA, 24. 7.

11:00 – stretnutie slovenskej tanečnej komunity
Slovenský tanečník a choreograf Jaro Viňarský prichádza s novou iniciatívou organizovania slovenskej profesionálnej tanečnej scény.  Po vytvorení web stránky (http://slovakcontemporarydancescene.ning.com/) je ďalším krokom stretnutie tejto komunity, na ktorom chce prezentovať svoju  predstavu o tom, ako ďalej so slovenským súčasným tancom, čo možno urobiť pre zlepšenie podmienok pre tvorbu a  šírenie súčasného tanca v rámci Slovenska i za jeho hranicami, k akej ďalšej spolupráci by mohlo dochádzať v rámci východo-európskeho priestoru atď. Hosťami mítingu budú zástupcovia Novej siete v Čechách a zástupcovia organizácie pre rozvoj súčasného tanca v Litve – Lihuanian Dance InformationCentre, ktorých spôsob riešenia situácie súčasného tanca vo svojej krajine môže byť inšpiráciou.

15.00, S1 / Nímandi a nymfomani – Flashback show
Divadelno-filmová retrokomédia (35 min.) o hľadaní umeleckej vízie v  postsocialistickom chaose.
Autorské živé vstupy s   päťročnicovým odstupom.

Huysmans a amarylis, sexuálny sen, odžutý rukáv, staré vyhlasovanie filmovej ankety Český lev, hezký modrý metalízový sedátko na WC, sex na verejnom priestranstve, sepraný bombarďáky i gaťky z Bordeaux a čakanie. Aj o tom je divadelný film Nýmandi a nymfomani, intímne zobrazujúci život komunity umelcov, čo desaťročia čakajú na odpich. V zastaraných témach aj výrazových prostriedkoch reflektuje svet prežívajúcich hodnôt prednovembrovej spoločnosti aj českú kultúru a český jazyk ako jeho prirodzenú súčasť.                                                                                                                                                                                                                         Scenár: Anna Grusková, Ingrid Hrubaničová, Vlado Zboroň
V slovenskom a českom jazyku, anglické titulky

17.00, galéria a S1
Mio -  Mio (Beňačka & Piaček, SK): Malevich – Malevich & Zbojníci

Mio-Mio: ZbojníciMalevich-Malevich je instantná komorná opera inšpirovaná dielom Kazimira Malevicha, vznikla v rámci projektu Supremalevich v novembri 2009. Ide o pretavenie základných ideí suprematizmu do zvukovej a divadelnej podoby.
Opera bola v priamom prenose streamovaná z malého bytu v Bratislave do koncertnej siene v Dessau, kde boli úryvky premietané na veľké plátno.

Komprimované libreto instantnej komornej opery Zbojníci vychádza z najpodstatnejších scén opery Giuseppe Verdiho a Andreu Maffei, voľne napísanej podľa Schillerových Zbojníkov. Pri predstavení sú použité najmodernejšie postupy, softvéry i zariadenia - napríklad čítací softvér, Clanger Theremin, efektové procesory (Zoom H4, Zoom 9002), mobilné miniatúrne zariadenia (Nokia N81, Mio P560, Asus Eee), davové scény sú vytvorené s pomocou viacjazyčnej GPS navigácie a pod.

Mio-Mio, dvaja slovenskí erudovaní umelci, ktorí si vravia „Woofer“ a „Tweeter“ využívajú k svojim vystúpeniam špeciálny softvér Clanger Theremin. Zvuk vytvárajú pomocou malých hardverových zariadení Mio DigiWalker P560. Pre ich vystúpenia sú charakteristické glisandá, s tým, že „Woofer“ sa špecializuje na frekvenčný rozsah 20-200 Hz a „Tweeter“ na 201-20000 Hz.
www.myspace.com/miomio2008
http://www.marekpiacek.sk/mio-mio

19.00, S2
Divadlo SkRAT (SK):  Zvyšky

(c) Ctibor Bachratý

(c) Ctibor Bachratý

Úporná snaha o výpoveď, hľadanie novej zrozumiteľnosti, niečoho neočakávaného, nikdy nepočutého, ale aj o tom, koho miluje kamera a ako funguje taký dobrý živý vzťah.
V najnovšej inscenácii Divadla SkRAT sa spájajú dve línie tvorby súboru, obrazové divadlo (Mŕtve duše) a textové divadlo s ich typickou, tragikomickou a zároveň „kuchynsky“ všednou poetikou.
„Tvorcovia akoby upriamovali pozornosť na zvyšky významov, slov, pocitov či emócií. Akoby sa snažili zdôrazniť, že práve zvyšky, ktoré môžu byť aj fragmentami, sú zaujímavé. Že hovoria o mnohom. Že zvyšky vypovedajú o bývalom celku… „ (Juraj Šebesta, IStheatre)

Nezávislé divadlo SkRAT je dnes už kultovým vďaka originálnej poetike, jedinečným textom a osobitým členom súboru. Svojou povahou je autorské, pracuje s vlastnými témami a textami, vznikajúcimi na skúškach, popri dvoch režiséroch (Ľubomír Burgr a Dušan Vicen) sú tak spoluautormi často aj herci.
Divadlo SkRAT nadväzuje na činnosť združenia Pre súčasnú operu, ktoré vzniklo v roku 2000. Ako jeden zo spoluzakladateľov Asociácie združení A4 má dnes domovskú scénu v centre súčasného umenia A4 – nultý priestor v Bratislave.
www.skrat.info

21.00, S1
Divadlo z Pasáže a Jaro SPRING Viňarský (SK_BE):  3 x (A)

Divadlo z Pasáže a Jaro Viňarský: 3 x (A)A - ako prvé písmeno abecedy
A - ako prvý element
A - ako prapôvod
Picasso kedysi povedal “nehľadám - nachádzam”, podobne rozšafne a priamočiaro vzniká (vzniklo) i predstavenie 3 x (A) banskobystrického Divadla z Pasáže. Jeho herci (tanečníci) deklamujú svoj celkom prirodzený vzťah k pohybu a súčasnému tancu prostredníctvom mnohokrát veľmi intímnych skúseností. Danka v príbehu o citrónovožltom Kanárikovi, Hudy v džungli uvedomenia si chlapského sveta a vlastných pocitov, ktoré s týmto svetom súznejú, Trentor v hľadaní možností objatia - “ako ešte sa dá objať, ucítiť toho druhého?”, Ľubka s Michalom hľadajú možnosti dostať sa k sebe bližšie. Trikrát (A) znamená nekonečné množstvo možností vyjadrenia seba.

Divadlo z Pasáže je profesionálne komunitné divadlo, ktoré ako jediné svojho druhu na Slovensku pracuje s ľuďmi s mentálnym postihnutím. Vo svojej činnosti prepája kultúrnu, umeleckú a sociálnu oblasť. V Banskej Bystrici pôsobí od roku 1995 ako občianske združenie, od roku 2005 pôsobilo ako súčasť Divadelného ústavu (inštitúcia Ministerstva kultúry) a v súčasnosti je mestským divadlom. Dosiaľ zrealizovali 15 inscenácií, natočili hraný film a niekoľko dokumentárnych, vytvorili vlastný systém vzdelávania pre ľudí s mentálnym postihnutím.  S inscenáciou Chránené územie boli v roku 2009 na turné v USA. Organizujú Medzinárodný divadelný festival Arteterapia. Inscenácia 3 x (A) je ich prvou spoluprácou s tanečníkom Jarom Viňarským.

Jaro Viňarský, tanečník a choreograf, jeden z mála „navrátených“. Pôsobil najmä v Prahe a Bruseli (spolupráca s choreografkou Karine Ponties), momentálne žije a tvorí na Slovensku. V roku 2001 a 2002 získal druhú cenu na choreografickej súťaži Jarmily Jeřábkovej (Sorton, Nikdy nezaliaty čaj). V roku 2006 získal cenu publika na Českej tanečnej platforme a Cenu Sazky za „objav v tanci“.
http://www.divadlozpasaze.sk/www/3xA.html

After show Arnošta Krysaříka s hercami z Divadla z Pasáže.

22.30, záhrada
Kasioboy (Sk)
www.myspace.com/kasioboy
Klávesák a spevák PPE Pino si rád vypĺňa svoj voľný čas vedľajšími projektmi a remixovaním. Po spolupráci s video teroristom Gejzom Dezorzom na psychedelickej bábkovej hre pre deti Trip a rádiovej hre Komiks teraz prichádza so svojim alter egom Kasioboy. Track Destroy Slovak Rock N Roll je slovenskou variáciou na pesničku Destroy Rock N Roll, ktorú nahral škótsky producent Mylo, zatiaľ čo skladba Waves Of Joy vznikla v skúšobni iba pár minút po tom, ako bol Kasioboy v kine na film Control o kultových Joy Division. Kasioboy hráva aj live a už od roku 2009 chystá vydanie svojej debutovej nahrávky. Oh yeah!

dj Vili:am
www.myspace.com/papajaboy
Viliam je z Košíc. Viliam je z kapely Puding pani Elvisovej. Viliam DJ-uje, produkuje a remixuje, ak sa nevenuje inej mimoriadne dôležitej činnosti :) Bude sa tancovať, pretože Viliam hrá eklektikelektrikdiscopunkpop.


NEDEĽA, 25.7.
11:00 – 13.00 – Program Grundtvig: Učiace sa partnerstvá – stretnutie partnerov

14.00 – kultúrny piknik pod Rondlom - stretnutie umelcov a zástupcov kultúrnych centier zo Slovenska a zahraničia, prezentácia projektov, burza nápadov

15.00, S1, projekcie
Dokumentárny film o Alešovi Votavovi
Múry sú vysoké a hrubé
(dokumentárny film, réžia: Juraj Johanides, anglické titulky, 100 min.)

Aleš Votava

Dokumentárny film o predčasne zosnulom slovenskom scénografovi Alešovi Votavovi (3. 8. 1962 - 8. 5. 2001), ktorý svojou invenciou obohatil slovenskú umeleckú scénu.  Aleš Votava bol mimoriadne pracovitý človek. Zomrel ako 38-ročný, ale dovtedy vytvoril scénografiu pre 51 činoherných inscenácií, 29 operných inscenácií, 13 inscenácií baletných a 12 inscenácií pre Divadlo GUnaGU. Mal 13 samostatných výstav, 4x dostal DOSKY za najlepšiu inscenáciu sezóny na Slovensku a raz českú Cenu Alfréda Radoka. Navrhoval pre profesionálne divadlá scény a kostýmy na Slovensku, v Čechách, v Maďarsku a v Taliansku. Svojimi realizáciami priblížil slovenskú scénografiu k aktuálnym svetovým trendom.
Diváci majú šancu prostredníctvom Votavových výtvarných prác vniknúť do života výnimočnej osobnosti, do sveta jeho milovanej opery a divadla vôbec, prejsť jeho detstvom, dospievaním, láskami až po predčasnú smrť. Film sa nevyhne ani ťažkým chvíľam hľadania identity či /ne/spolupráce s bývalým režimom. O svojom vzťahu k Alešovi ako priateľovi a kolegovi rozprávajú popredné osobnosti slovenskej aj zahraničnej kultúrnej scény, ako napríklad Martin Huba, Milan Čorba, Dagmar Poláčková, Vladimír Morávek, Gintaras Varnas, Roman Polák a mnohí ďalší. 

17.00, S2
Milan Loviška (SK_CZ): My Art: Who´s Frank
?
Milan Loviška: My Art: Who´s Frank?

Dekadentne vyprázdnená, avangardne-egocentrická kabaretná show! Popkultúra ako zdroj identity jedinca. Reflexia ego-priemyslu.
Predstavenie MyART: Who`s Frank? reflektuje dopad popkultúry a konzumného života na osobnosť súčasného človeka. Pod tlakom médií a v situácii informačnej slobody ťažko hľadá odpoveď na otázky typu: “Kto som?”, “Kto chcem byť?”, “Kým sa v skutočnosti môžem stať?”. Hodnotou je ego, jeho sila a veľkosť…
MyART: Who`s Frank je multižánrové predstavenie presahujúce formu súčasného tanečného divadla a estetiku súčasného tanca. Okrem tanca či hudby pracuje s textom a objektom a kladie dôraz na výtvarné riešenie.

Milan Loviška je slovenský tanečník a choreograf žijúci v Prahe. Je absolventom tanečného konzervatória Duncan Centre v Prahe, kde študoval súčasný tanec a tanečné divadlo. Počas štúdia absolvoval stáž na SNDO (School for New Dance Development) na amsterdamskej Vysokej škole umení. V súčasnosti končí štúdium psychológie na Filozofickej fakulte Karlovej Univerzity v Prahe.

18.00, S1
Katarína Rampáčková (SK), Lea de Toffol (CH): Lonely Bones

Katarína Rampáčkova, Lea de Toffol: Lonely BonesDve ženy prechádzajúce cestou vlastnej samoty v paralelných svetoch.
Nečakané stretnutia, náhle odlúčenia, krehkosť bytia.

Tanečno-divadelné predstavenie, v ktorom sa cez pohyb, poéziu a hudbu črtá hranica medzi ľudskou naivitou a krutým reálnym svetom.  Nepokojné performance nesie v sebe podivný náboj nejasnosti, tieňa, niečo zahalené, čo vyžaduje od diváka neustále nasledovanie jeho (ne)deja. Bez šance fyzickej interakcie, vyžaduje mentálnu. Neustále atrakcie, vzruchy, agresívne, alebo poetické, nútia diváka byť naplno prítomným, naplno vnímať.
Predstavenie zobrazuje samotu rôznych polohách, poetickej, hravej, odcudzenej, cirkusovej, všednej… Raz ako osamelosť, inokedy ako slobodu. Nehodnotí, nesúdi ju. Snaží sa len poukázať na samotu ako takú. Samotu, ktorá tu vždy bola a vždy bude.

Katarína Rampáčková a Lea de Toffol sú absolventkami odboru pohybového herectva na švajčiarskej škole Scuola Teatro Dimitri. Katarína Rampáčková predtým na Slovensku ukončila bakalárske štúdium činoherného herectva na AU v Banskej Bystrici, v súčasnosti pôsobí v Prahe ako choreografka a tanečná pedagogička. Lea De Toffol, študovala vo Švajčiarsku aj pedagogiku pohybu, neskôr pôsobila v divadle nemeckom Postupime ako asistentka scénografa/kostyméra. V súčasnosti spolupracuje na rôznych divadelných projektoch.

19.00, S2
Stanislav Dobák, Peter Šavel (SK_BE): One for you, two for me  (S2)
One for you, two for meTanečné predstavenie, ktoré skúma priestor medziľudského vzťahu, jeho siločiary, hry, hranice. Čierna diera javiska, na začiatku brechot, dve svetlá, dvaja tanečníci v prázdnote, na veľkej ploche.
Ako môžeme prepojiť naše myšlienky? Kde je hranica medzi súhlasom a nesúhlasom? Neustála výmena medzi mnou a tebou. Mnou a nami, mnou a mnou a ním a tebou a vami a ním a mnou… Postavím ťa pred výzvu, ty vyzveš mňa. Som schopný spraviť to pre teba, aj keď sa mi to nepáči? Spraviť to pre nás?
Pokúšame sa preložiť naše otázky do fyzickej roviny, ktorá  je v našej kreatívnej tvorbe podstatná.
“Osobné veci sú osobné, takže sa nás nepýtajte na nič osobné, pretože my to neberieme osobne.”

Peter Šavel z Nitry a Stanislav Dobák z Popradu sú čerstvými absolventmi bruselskej školy P.A.R.T.S. ( The Performing Arts Research and Training Studios), kde práve ukončili druhý cyklus štúdia, zameraný na výskum a vlastnú tvorbu.

After show Arnošta Krysaříka s tanečníkmi – Peter Šavel, Stanislav Dobák, Katarína Rampáčková a Lea de Tofol

Vstupné:
Jedno predstavenie: 3,50 / 2,00 €
Permanentka na celý festival: 10,00 / 6,00 €

Rezervácia permanentiek a lístkov na jednotlivé predstavenia: rezervacie@stanica.sk, 041 - 56 23 564

Sprievodný program:

PRÍTOMNÉ TELO
Improvizačný workshop
Lektor: Pavel Zuštiak (SK_USA)
19.-21. júl, 16.30- 18.00
OUT OF THE NOW INTO THE NOW
Workshop aktivistického divadla
Lena Wicke-Aengenheyster /STAATSAFFAIRE (AT)
19. – 23. júl  (začiatok 19. 7. o 17.00, v ďalšie dni 10.00 – 17.00)

Tagged as: , , , , , , , , , , ,

Nie je možné pridávať komentáre.

Real Time Web Analytics Real Time Web Analytics