Kunsthalle Žilina. Čo bolo na začiatku? Lia Perjovschi

Príbeh vzniku kunsthalle v Žiline má viac začiatkov. Iniciátori Marek Adamov (Stanica), Martin Jančok (architekt), Fedor Blaščák (filozof, aktivista, kurátor) chceli prispieť do chýbajúcej kultúrnej infraštruktúry Slovenska. V čase vzniku myšlienky žilinskej kunsthalle takáto inštitúcia pre súčasné umenie na Slovensku absentovala. Motiváciou bolo aj odhalenie pôvodnej unikátnej architektúry Novej synagógy od Petra Behrensa.

lia-perjovschi1

Príbeh má ešte jeden začiatok na Stanici Žilina-Záriečie, kde sa nazbieralo dosť skúsenosti a odvahy, aby sme si trúfli na takýto náročný projekt. Na začiatku bola aj rumunská umelkyňa Lia Perjovschi, ktorá nás nenápadne uviedla do sveta súčasného umenia. V roku 2004, v rámci svojho projektu Flux, priviezla na Stanicu svoj unikátny archív súčasného umenia, pozvala do Žiliny množstvo kurátorov z celého sveta (napr. Florian Waldvogel z Nemecka, Claire Bishop z Veľkej Británie). A nevedomky nás nadchla pre objavovanie nového umenia.

Ak chcete Liu Perjovschi stretnúť, vypočuť si s ňou diskusiu, tak práve dnes je na to vhodná príležitosť. Lia je hosťom série diskusií Alef 0 a sprevádza svojho manžela Dana Perovschi, ktorého výstava (už 18. septembra) bude ďalším pootvorením Novej synagógy / kunsthalle Žilina.

lia1-copyLia Perjovschi na Stanici, 10 rokov dozadu, so svojim archívom súčasného umenialia-perjovschi-stanica-2004

Ak nestíhate debatu, môžte si pozrieť Liinu prednášku na Stanici z roku 2012.

Lia Perjovschi, členka tímu Stanice v rokoch 2004 - 2005:
tím Truc sphérique v roku 2005

Nie je možné pridávať komentáre.

Real Time Web Analytics Real Time Web Analytics