Tomáš Rafa: Športový múr
(96-metrový bilboard v Michalovciach)

sportovy_mur_navrh_a_realita

Prvá správa znela: “Výtvarník Tomáš Rafa zrealizoval v stredu 30. novembra 2011 megabilboard na kontroverzný betónový “športový múr” v Michalovciach. Ten v roku 2009 oddelil michalovské sídlisko Východ od rómskej osady Angi mlyn. Oficiálne bol predstavený ako miesto športových aktivít, dodnes tam však športová aktivita nevznikla. Čerstvý držiteľ Ceny Oskára Čepana pre mladého umelca za rok 2011 preto na bilboarde použil štylizovaný farebný motív športujúcich siluet detí a mládeže s futbalovými loptami. Bilboardová tlač má dlžku spolu 96 metrov a je na takmer 3-metrovom múre z vonkajšej strany od osady Angi mlyn. Prvé reakcie miestnych obyvateľov sú pozitívne, rovnako Mesto Michalovce s realizáciou veľkorozmerného diela súhlasilo.”

V skutočnosti to však samozrejme bolo aj inak a nebolo cieľom projektu len “skrášliť” opustený betónový múr. Tomáš v rámci svojho projektu Nový nacionalizmus v srdci Európy bol už pri výstavbe nejedného múru a ďalších stretoch majoritnej časti obyvateľstva s “problémovou” minoritou na východe Slovenska. Na michalovskom “športovom múre” si s miestnymi chlapcami už pred dvoma rokmi zahral futbal v blate po výstavbe. Práve z tejto akcie pochádzal aj nápad na realizáciu veľkorozmernej tlače priamo na rovnakom mieste a pôvodný návrh predložený Mestu Michalovce bol fotozáznamom z tohto prvého športového zápasu.

Starosta, obecné zastupiteľstvo a zamestnanci mestského úradu v Michalovciach však (napriek pozitívnemu privítaniu) nesúhlasili a žiadali zmenu. Báli sa priznania, že múr tu stojí proti prechádzajúcim Rómom z osady a občania zo sídliska ním chránia svoj majetok a čistotu medzi blokmi. Mali sme tri možnosti - výlep zorganizovať ilegálne (ako neznámy autor pri nápise Prepáčte na múre v Ostrovanoch), projektu sa zriecť (a nechať celý problém tak) alebo pokračovať vo vyjednávaní, ktoré sa tak stalo jednou zo samostatných kapitol projektu. Emaily, v ktorých postupne mizli z fotografií rómske deti (a menili sa na biele tiene), mizli špinavé betónové steny (a menili sa na ultra-pestrofarebné plochy) a pribúdali štylizované lopty (a zdôrazňovali výlučný “športový” charakter grafiky), máme zachované a dokumentujú celý proces. Niet v nich nič šokujúce, len potvrdenie, že múry sú (ako hovorí Fedor Gál) najmä mentálne a ich fyzická podoba je traumou, s ktorou si nevieme rady.

Veľmi dobre to napísala aj Jana Močková v SME: Fikcia prekryla realitu….

Tomáš Rafa je výtvarník a dokumentarista, absolvent Akadémie umení v Banskej Bystrici a Akadémie krásnych umení vo Varšave, kde v súčasnosti pôsobí ako asistent. V rámci svojho dlhodobého projektu „Nový nacionalizmus v srdci Európy” nakrúca už niekoľko rokov sériu videí, v ktorých skúma problémy spolužitia menšiny s majoritou alebo hranice medzi patriotizmom a extrémizmom. Na jeho stránke, ktorá je hlavnou komunikačnou projektu nájdete viac než hodinu zostrihaného materiálu z Čiech, Slovenska, Poľska, Maďarska aj Švajčiarska.

www.newnationalism.eu

Projekt Športový múr sme produkčne zastrešili zo Stanice s podporou grantu Ministerstva kultúry SR v rámci projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013. Ďakujeme tiež za ochotnú spoluprácu a pomoc pri tlači a výlepe billboardu spoločnosti Gryf.

Tagged as: , , , , , , , , , , , ,

Nie je možné pridávať komentáre.

Real Time Web Analytics Real Time Web Analytics